
Genel Sağlık ve Sosyal Hizmet Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Genel Sağlık-İş) Antalya Şubesi tarafından yapılan açıklamada, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin hak kaybı, belirsizlik ve adaletsizlikle karşı karşıya bırakıldığı belirtildi. Açıklamada bayram mesai hesaplamaları, gece çalışma ücretleri ve 112 Acil Sağlık Hizmetleri’ndeki sorunlara dikkat çekildi.
Genel Sağlık ve Sosyal Hizmet Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Genel Sağlık-İş) Antalya Şubesi tarafından yapılan açıklamada, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin hak kayıpları ve ücret adaletsizlikleri yaşadığı belirtilerek, bayram mesai hesaplamaları, gece çalışma ücretleri ve 112 Acil Sağlık Hizmetleri’ndeki sorunlara dikkat çekildi. Açıklamayı Genel Sağlık-İş Antalya Şubesi adına Şube Başkanı Mehmet Savaş okudu.
Açıklamada, sorunları çözmekle yükümlü olanların, emekçilerin alın terini korumak yerine haklarını budayan uygulamalar ürettiği, sağlık hizmetini sürdürenleri adeta cezalandırdığı, yaşanan tablonun plansızlığın, liyakatsiz yönetim anlayışının ve sağlık hizmetini maliyet kalemi olarak gören politikaların kaçınılmaz sonucu olduğu ifade edildi.
“KAMU YÖNETİMİ KEYFİYETLE DEĞİL EŞİTLİKLE YÜRÜTÜLMELİ”
Açıklamada, bayram döneminde uygulanan idari izin hesaplamalarının bunun en açık örneklerinden biri olduğu, aynı kurumda çalışan sağlık emekçileri arasında farklı çalışma süreleri esas alınarak yapılan hesaplamalar nedeniyle nöbet usulü çalışanların 13 saatlik ücret kaybına uğratıldığı ifade edildi. Aynı idari izin uygulamasında mesaili çalışanlar için farklı, nöbet usulü çalışanlar için farklı hesap yapılmasının hiçbir hukuki ve vicdani gerekçesinin bulunmadığı, kamu yönetiminin keyfiyetle değil eşitlik ilkesiyle yürütülmesi gerektiği, sağlık emekçilerinin alın teri üzerinden tasarruf yapılamayacağı belirtildi.
“ÇALIŞMA BARIŞI ZEDELENİYOR”
Açıklamada benzer bir belirsizliğin gece çalışma ücretlerinde de sürdüğü, toplu sözleşme ile kazanılmış hak olmasına rağmen gece çalışmasının artırımlı ücretinin bazı illerde ödenip bazılarında ödenmemesinin kabul edilemez olduğu vurgulandı. Aynı Bakanlığa bağlı kurumlarda dahi farklı uygulamaların ortaya çıkmasının çalışma barışını zedelediği gibi hukuki güvenlik ilkesini de ortadan kaldırdığı, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin yoruma açık uygulamalarla değil, açık ve eşit kurallarla yönetilmek istediği, hakları genişletmesi gereken toplu sözleşme hükümlerinin daraltıcı yorumlarla etkisiz hale getirilmesinin emekçilerin iradesine ve kazanımlarına açık müdahale olduğu ifade edildi.
“SORUNLARIN EN AĞIRI 112 HİZMETLERİNDE”
Sorunların en ağır yaşandığı alanlardan birinin 112 Acil Sağlık Hizmetleri olduğu, personel yetersizliğiyle, sağlıksız çalışma koşullarıyla, keyfi görevlendirmelerle ve ücret adaletsizliğiyle de mücadele ettiği belirtildi. Fiziki koşulları yetersiz istasyonlar, artan iş yükü, eksik ekip sayıları ve yanlış planlamaların hem çalışanların tükenmesine hem de yurttaşların sağlık hizmetine geç ulaşmasına neden olduğu, buna rağmen yıllardır sahadan yükselen taleplerin dikkate alınmadığı ifade edildi.
“EŞİT İŞE EŞİT ÜCRET İLKESİ HİÇE SAYILIYOR”
Açıklamada, vahim olanın aynı riski taşıyan, aynı özveriyle çalışan 112 emekçilerinin ek ödeme sisteminde ikinci basamak sağlık emekçilerine göre katbekat düşük ücretlerle karşı karşıya bırakılması olduğu kaydedildi. Eşit işe eşit ücret ilkesini hiçe sayan bu anlayışın sağlık emekçileri arasında ayrımcılık yarattığı ve çalışma motivasyonunu zedelediği, sağlık sisteminin yükünü omuzlayanları görmezden gelen bir yönetim anlayışının kamucu sağlık hizmetinin geleceğini de riske attığı belirtildi.
“ÜCRET KAYIPLARI DERHAL GİDERİLMELİ”
Genel Sağlık-İş’in bir kez daha çağrının yinelendiği açıklamada, bayram mesai hesaplamalarındaki ücret kayıplarının derhal giderilmesi, gece çalışma ücretlerindeki uygulama farklılıklarının sonlandırılması, toplu sözleşme hükümlerinin sağlık emekçileri lehine eksiksiz uygulanması, 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde ekip ve ambulans sayılarının gerçek ihtiyaçlara göre artırılması, keyfi görevlendirmelerin sona ermesi, istasyonların fiziki koşullarının iyileştirilmesi ve ücret adaletsizliğinin ortadan kaldırılması gerektiği ifade edildi.
“EMEKÇİLERİN HAKKI TESLİM ETMEK DEVLETİN TEMEL GÖREVİ”
Açıklamada, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin hakkını teslim etmenin devletin en temel yükümlülüğü olduğu, emekçilerin haklarını yok sayan ve sorunları görmezden gelen anlayış değişmedikçe sağlık sistemindeki krizin derinleşmeye devam edeceği, Genel Sağlık-İş’in sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin emeğini, onurunu ve kazanılmış haklarını savunmaya, hukukun, eşitliğin ve kamusal sağlık hizmetinin sesi olmaya kararlılıkla devam edeceği belirtildi.





